Lees een boek: All the bright places ➫ Jennifer Niven

1/03/2017


Theodore Finch is gefascineerd door de dood en wil een einde aan zijn leven maken, maar elke keer gebeurt er iets waardoor hij het toch niet doet. 
Violet Merkey telt de dagen af tot haar diploma-uitreiking, zodat ze het bekrompen stadje waar ze opgroeit voorgoed achter zich kan laten en niet langer geconfronteerd hoeft te worden met de pijnlijke herinneringen aan haar gestorven zus. 
Wanneer Finch en Violet elkaar op de rand van de hoge klokkentoren op school ontmoeten, is het niet helemaal duidelijk wie wie redt. Maar vanaf dat moment groeit er iets van vriendschap tussen hen. Langzaam maar zeker geven ze hun geheimen aan elkaar prijs: Violet ontdekt dat Finch niet de enge freak is waar iedereen hem voor houdt en Finch leert Violet weer van het leven te houden. Violet bewaart Finch’ geheim angstvallig, maar kent zij wel al zijn geheimen?






Mag ik even zeggen: "Oh My God! Mijn hart!" 

Voor mijn verjaardag kreeg ik van een goede vriendin All the bright places cadeau. Ze had me al verteld dat het een mooi boek is. Zelf had ik online ook al de korte inhoud gelezen en was ik het boek ook tegengekomen in de Book Club van Zoë Sugg. Je kan dan wel geloven dat ik zeer blij was toe ik de blauwe cover te voorschijn zag komen. En het was in het Engels! (Voor zij die dit niet weten: ik lees enkel Engelstalige boeken.) 

Het verhaal begint op te klokkentoren op de school waar zowel Finch als Violet naar school gaan. Ze kennen elkaar van ziens, maar hebben nooit echt contact gehad. Violet, één van de populaire meisjes op school en Finch de schools freak. Maar op dat moment doet hun status er niet toe. Beiden, op de klokkentoren, klaar om een einde aan hun leven te maken. Dit moment is het eerste moment dat de twee met elkaar in contact komen.



Nu, ik ga geen spoilers geven. Ik zou het zo zonden vinden. Je moet dit boek echt lezen zonder dat je weet hoe het afloopt of wat er gaat gebeuren. Doorheen het lezen van dit verhaal was ik constant bezig met te bedenken wat er ging gebeuren. Ook vroeg ik me af wat er juist aan de hand was met deze twee personages. Vooral Finch blijft lang een mysterie. Maar mag ik even zeggen, Finch is zo wat mijn favoriete personage uit alle boeken die ik al gelezen heb! En ik kon niet anders dan van hem houden.



Jennifer Niven schrijft op een prachtige manier over psychiatrische stoornissen. Je krijgt een beeld van hoe het is voor de persoon zelf, hoe anderen er naar kijken, enz. En voor mij kwam het niet over als een stoornis, het kwam over als uniek zijn. Het is een serieus thema om over te schrijven, zowel de situatie van Violet als die van Finch. 

Bereid je voor om helemaal op te gaan in dit verhaal. Het heeft letterlijk mijn leven overgenomen ondertussen dat ik het aan het lezen was. Finch en Violet waren letterlijk een deel van mijn leven. Dit ontroerend verhaal verdient het dan ook om met zoveel aandacht en liefde gelezen te worden. 



Het is nu enkele weken geleden dat ik het einde van het boek bereikt heb. Inmiddels ben ik al weer andere boeken aan het lezen. Maar ik kan dit verhaal gewoon niet loslaten! Heeft iemand van jullie dit boek ook al gelezen? Bleef het bij jullie ook zo hangen? Ik heb gewoon het gevoel dat ik er echt eens moet iemand over moet praten, om het een plaats te geven. 

Ik vind het persoonlijk wel één van de beste boeken die ik ooit gelezen heb. Misschien zelfs wel het beste. 


You Might Also Like

0 reacties